Weihnachtsatmospäre - Reisverslag uit Saarbrücken, Duitsland van Lars Lommers - WaarBenJij.nu Weihnachtsatmospäre - Reisverslag uit Saarbrücken, Duitsland van Lars Lommers - WaarBenJij.nu

Weihnachtsatmospäre

Door: Lars Lommers

Blijf op de hoogte en volg Lars

03 December 2012 | Duitsland, Saarbrücken

Ik heb dit verslag al vorige week zondag geschreven, maar door omstandigheden nu pas online gezet.

Het begint langzaamaan traditie te worden. Nieuwe maand, nieuw verslag. Heb toch nog ergens een plekje gevonden in mijn overvolle agenda.

Ik heb het druk op stage. Naast mijn project in opdracht van school, word ik doodgegooid met extra klusjes op de afdeling. Het zijn wel afwisselende opdrachten die ik krijg, dat houdt het allemaal redelijk gevarieerd. De gevolgen voor mijn project waren dat dat er nogal bij inschoot op het begin. Het wordt me ook niet makkelijk gemaakt, aangezien de baas het raadzaam vond om halverwege november nog het een en ander aan te passen aan mijn precieze opdracht. Mijn “nieuwe” onderzoek gaat over de Infopol beurs, die komend voorjaar plaatsvindt in België. Het is mijn taak om bedrijven uit het Saarland daarvoor warm te maken. De doelstellingen blijven wel gelijk: onderzoeken wat ondernemingen willen zien op een dergelijke beurs, en kijken of de snel groeiende markt van Social Media op een of andere manier ingezet kan worden. Het geheel begint nu langzamerhand wat vorm te krijgen.

Zo gaan mijn dagen dus voorbij op stage. Vorige week mocht ik mee naar een zogenaamde company-meeting. Het klinkt duur, maar stelde in principe niet veel meer voor dan elkaar aanhoren over elkaars activiteiten. Achteraf begreep ik ook dat dit bezoekje vooral als doel had om goodwill te kweken, en van oprechte interesse nauwelijks sprake was. Desondanks vond ik het interessant om een keer mee te maken. Kan ik weer afvinken van mijn lijstje. Het leukste was nog de heen- en terugreis. Het bedrijf lag in Frankrijk, net over de grens. Het was eigenlijk een route van niks en zou ons hoogstens 20 minuten kosten. De praktijk bleek anders. We zetten ietwat aan de late kant koers richting “Rue Jules Verne”. Zonder TomTom, maar met een geprinte routebeschrijving begon de toer voortvarend. Netjes op tijd kwamen we aan in de betreffende straat, maar van enige tekenen van leven was geen sprake. Laat staan van een bedrijf. Daar stonden we, midden in de Franse wildernis. Een telefoontje later bleek dat er twee “Rue Jules Verne’s” zijn, op nog geen 2 kilometer van elkaar. Deze Franse logica heeft ons maar mooi een half uur gekost
.
Om mijn Fingerspitzegefühl met het studentenleven niet te verliezen ben ik zo nu en dan ook nog te vinden op de Universiteit. Ik volg 2 vakken: marketingmanagement en Wirtschaftssprache Deutsch. Dat laatste is qua niveau vergelijkbaar met groep 4. Het doel is om mijn kennis van de Duitse business-vaktaal te verbeteren. In de praktijk komt het neer op het tekenen van logo’s van bekende merken en het ontleden van een supermarkt. Ik merk dat ik meer economische (spraak)kennis vergaar tijdens de colleges Marketingmanagement. Dit is onderdeel van de studie BWL (Betriebswirtschaftslehre) en is volledig in het Duits. Heel interessant om te volgen, maar het is de vraag of ik het af kan sluiten. De toets is namelijk in februari, en dan word ik weer in Nederland verwacht. Ondanks dat het me wellicht geen studiepunten oplevert, blijf ik het wel volgen.

Één van de dingen die ik erg mis, is het voetballen. Als alternatief voor mijn eigen team ben ik op zoek gegaan naar een plaatselijke FC. Deze heb ik gevonden in de naam van UFC Wacker, een voetbalteam van de universiteit. Op het veld is geen grasspriet te vinden en ook een kantine voor een gezellige 3e helft ontbreekt. Toch doet het me goed om weer op het veld te staan. Ik heb zelfs al een wedstrijd gespeeld, onder de naam van mijn Duitse alter-ego: Christopher Frey. Voor de tijd dat ik hier zit ga ik geen eigen spelerspas aanvragen. Met een doelpunt en assist droeg ik bij aan de eerste overwinning van het seizoen. Ik werd zelfs gevraagd voor het eerste team dat vandaag een wedstrijd speelde. Ik moest hiervoor afzeggen, omdat mijn ouders, opa en oma me verblijdden met een bezoek.

Ze hadden een goed weekend uitgekozen. De hevige sneeuwval in de Ardennen zorgden voor een rit die ze niet meer snel zullen vergeten. Uiteindelijk aangekomen in Saarbrücken hebben we kerstmarkt bezocht en een kopje koffie genuttigd in een café. Het bezoek was jammer genoeg van korte duur. Met het weer in ogenschouw genomen was het beter om op tijd weer huiswaarts te keren. Ik werd achtergelaten met een vervroegd kerstpakket. Wat zou ik zonder mijn moeder moeten?

Het was de tweede keer in twee weken dat ik gasten over de vloer had. Vorige week kwam er weer een groep vrienden. Omdat je elkaar al snel zat wordt tijdens een 3 uur durende autorit besloten ze om met maar liefst 8 man te komen. Hoewel het een weekend werd om niet te vergeten, deden we goed onze best in de vorm van overmatig alcohol gebruik. Op zaterdag zijn we gaan scouten bij 1. FC Saarbrücken, dat uitkomt in de 3. Bundesliga. Een betere wedstrijd hadden we niet kunnen kiezen, want de tweestrijd met Hallescher werd met maar liefst 5-0 in het voordeel van Saarbrücken beslist. De 1-0 viel al toen ik nog in de rij stond voor een broodje Bratwurst. De quote van het weekend komt uit de mond van Stefan. Met ontbloot bovenlijf en een tafeltennisbatje in zijn hand verkondigde hij dat hij precies wist wat hij aan het doen was. Had je bij moeten zijn.

In Nederland komt de oude baas met zijn zwarte knechten komende week weer langs. Van dat alles krijg ik, op een zakje pepernoten van thuis, niets mee. Ik zit al een week in de ultieme kerstsfeer. In een paar dagen werd het centrum van Saarbrücken volledig omgetoverd tot een groot kerstdorp. Deze Christkindlmarkt zal voor maar liefst een maand als walhalla van alle Glühwein en Waffel liefhebbers dienen. Als ik van stage naar de bus loop kom ik er altijd langs. Bovengenoemde delicatessen zijn kennelijk heel populair, want hordes mensen proberen zich een weg over de markt te banen. Het geheel wordt afgemaakt door een heuse arrenslee, inclusief Kerstman, Kerstvrouw en rendieren, die tweemaal per avond over de markt vliegt.

Op het hoogtepunt van de kerst zal ik niet eens in Saarbrücken zijn. Over 3 weken kent ons verblijf in Duitsland een korte onderbreking. Met kerstmis en nieuwjaar ben ik weer even thuis. Dan heb ik de kans om me nog even op te laden voor de laatste weken in januari. Tot die tijd heb ik er geen problemen mee om hier te blijven. Ik heb het nog steeds naar mijn zin en er zullen vast wat leuke kerst-gerelateerde feestjes aankomen.

Grüßen aus Saarbrücken!

  • 12 December 2012 - 23:49

    Ton Zweegers:

    Hallo Lars,

    gut, dass du noch immer an dem Seminar Marketingmanagement teilnimmst. Über die Möglichkeiten den Kurs azuschließen müssen wir uns noch mal unterhalten. Der Kurs Wirtschaftsdeutsch wurde von deinen Vorgängern eigentlich immer positiv beurteilt. Vielleicht haben sie das Programm angepasst?
    Genieße noch die weihnachtliche Atmosphäre in Saarbrücken.
    viele Grüße nach Saarbrücken!
    Ton Zweegers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lars

Actief sinds 04 Sept. 2012
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 6165

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 31 Januari 2014

Ich bin einen Hamburger

03 September 2012 - 31 Januari 2013

Gemütlich in Saarbrücken

04 September 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: